Steigen Historielag / Om oss

Varamedlem: Unni Gylseth

Redaktør for Årboka: Inge Albriktsen

Historien om laget

Den 21. oktober 1975 satte 5 lokalhistorisk interesserte sjeler hverandre stevne i Leinesfjord. Dermed var initiativet tatt til det som senere skulle vise seg Ã¥ bli en av de betydeligste kulturfaktorene i kommunen - Steigen historielag.
De fem som gikk i bresjen og dro laget i gang de første Ã¥rene var Johan Walde, Ole Lund, Svein Fygle, Elin Elvegaard og Aasmund Gylseth. I dag er bare de to siste igjen i kommunen, men pÃ¥fyll av historieinteresserte personer har det ikke manglet pÃ¥. Her bør blant annet engasjementet til Jan A. Laxaa gjennom mange Ã¥r nevnes. Han gikk dessverre bort i desember 2002.
Det var nok ideen om ei Ã¥rbok som var den egentlige Ã¥rsak til at laget ble stiftet. I sak nr. 2 pÃ¥ det konstituerende møtet ble de nemlig enige om Ã¥ forsøke Ã¥ fÃ¥ gitt ut ei Ã¥rbok med lokalhistorisk stoff. Og det klarte de med glans. Laget har gitt ut Ã¥rbok hvert Ã¥r siden 1976.

Det er imidlertid ikke bare utgivelser av årbøker Steigen historielag har engasjert seg i. De har samlet inn lokale stedsnavn som er utgitt i hefteform, de har arrangert foredrag og kåserier om viktige hendelser og plasser i kommunens historie og gitt ut en CD med gammel lokal musikk.

Ã…rsmelding>>

Publisert: 21.09.09 12:38
Sist oppdatert: 10.07.15 12:18

Feil: Vennligst fyll ut alle felter markert med rødt og prøv igjen.

Utviklet av Nettintro ANS. Design av Bjørn Tore Hansen.

Nettsted levert av Nettintro