Steigen Historielag / Tidligere aktiviteter

Steigen i film om den islandske Fjellkvinnen

PĂ„ Ă„rsmĂžtet 17. mars 2013 fortalte GuĂ°rĂșn HagalĂ­nsdĂłttir om funnet av den islandske "Fjellkvinnen" som pĂ„ mange mĂ„ter kunne minne om den sĂ„kalte kvinnegraven pĂ„ Hagbardholmen. Foredraget ligger som artikkel i Årboka 2013, men vi anbefaler dere Ă„ ta en kikk pĂ„ filmen som er laget om funnet, inkludert besĂžket i Steigen.

Filmen kan sees pÄ vimeo pÄ denne linken: http://vimeo.com/57087540

Kulturprisen 2012 til Greta Sollie

Kultuprisutdeling i Steigen 2012, foto Øyvind A. Olsen, Avisa Nordland

Historielaget vil gjerne gratulere sin leder gjennom en Ärrekke med Steigen Kommunes Kulturpris, som er meget vel fortjent. Greta har engasjert seg pÄ en rekke omrÄder gjennom mange Är, blant annet i bygdekvinnelaget, husflidslaget, foreningen «Venner av FlatÞy fyr», Steigen Historielag, Steigen Hagelag og prestegÄrdshagen. Les mer om tildelingen i Avisa Nordland. Foto: Øyvind A. Olsen, Avisa Nordland.

Turer

Steigen Kystlag og Steigen Historielag markerer Ärets kulturminnedag med en bÄttur til den gamle uthavna SmÄvÊr vest for Nordskot.

SØNDAG  9. september 2012

BÄtkonvoy fra Nordskot  kl 1100. BÄter kan slutte seg til konvoyen sÞr i GrÞtÞyleia.

M/K Nordstjernen leder konvoyen.

I SmÄvÊr vil det bli orientert om SmÄvÊr som uthavn for fiskere i gamle dager. Det vil ogsÄ bli orientert om MÄlÞy/Skarholmen fyr.

Vi tar med passasjerer sÄ langt plassen rekker. Medlemmer av kystlaget og historielaget har fortrinnsrett til plassene.

Billett med bÄten : pr pers. kr 100,-

PÄmelding senest lÞrdag 8.9- kl 2000 pÄ telefon 97695609

De som deltar med egen bÄt betaler ingen avgift.

Ta med mat og drikke.

Steigen Kystlag / Steigen Historielag

SÞndag 17. juni var Historielaget pÄ "Fornminne- og villblomsttur" til HjartÞya. Les hele historien hos Lokalavisa Nord-Salten.

Gravminne pÄ HjartÞya

Gravhaugene ligger i MjÄvika med utsikt mot Multind. Mainstreams anlegg befinner seg rett utenfor gravhaugene. Dette er den stÞrste haugen, og det store hullet pÄ toppen antyder at den er blitt Äpnet. Nedenfor ser noen av deltakerne etter blomster. Foto: BjÞrn Erik Stemland.

Publisert: 19.05.10 14:32
Sist oppdatert: 15.02.14 15:01

Feil: Vennligst fyll ut alle felter markert med rűdt og prűv igjen.

Utviklet av Nettintro ANS. Design av BjĂžrn Tore Hansen.

Nettsted levert av Nettintro